Uit onderzoek van VeiligheidNL bleek dat mannen en vrouwen in de leeftijd van 30-55 jaar achterbleven op het gebied van reductie van ongevallen in de privésfeer. Doe-het-zelf ongevallen vielen hierbij op. Onderzoek naar de oorzaken van deze ongevallen wees uit dat klussers de kans op een ongeval onderschatten. Klussers zelf bevestigden dit beeld: het gaat bij klussers om het behalen van het resultaat. Een goede voorbereiding schiet er vaak bij in. Dat betekent dat de gebruiksaanwijzing niet wordt gelezen, er geen beschermingsmiddelen worden gebruikt en gereedschap vaak op een onveilige manier worden gebruikt.

Campagne Kluszen


Vanaf 2008 voert VeiligheidNL daarom campagne met het doel om klussers te helpen bij het veilig klussen. In de eerste jaren hebben wij bij de klussers aandacht gevraagd voor veilige klussen met de campagne Kluszen. Deze campagne is uitgevoerd in samenwerking met alle bouwmarkten. Vanaf 2010 is meer aandacht besteed aan gedragsbeïnvloeding van de klussers waarbij de risicoperceptie vergroot wordt, de klussers positiever tegenover het gebruiken van beschermende maatregelen staan en ook de klus goed voorbereiden. Dit hebben we gedaan met Eigen Huis en Tuin, zowel op tv als online. In 2011 hebben we in samenwerking met BOSCH de campagne verder geïmplementeerd bij de BOSCH shop-in-shop's.

Klus +


Om klussers te helpen bij een goede voorbereiding wordt in 2012 de app Klus+ gelanceerd. Deze app is ontwikkeld in samenwerking met experts zoals Altrex, BOSCH en 3M.
Klus+ geeft voor de bekendste klussen een lijst met alles wat een klusser nodig zou kunnen hebben. Met uitleg het gebruik van materialen en gereedschap en natuurlijk veel handige tips om veilig te kunnen klussen en natuurlijk is werkkleding altijd handig tijdens het klussen!
Daarnaast werkt VeiligheidNL ook samen met Gamma en MilieuCentraal in de campagne Klus Bewust. Voor de vakopleiding van de Vereniging Winkelketens in de DHZ-branche hebben we het onderdeel veiligheid in de vakopleiding verzorgd.